TECHNOLOGIA



"Siódmy Sobór Powszechny nie określił definitywnie, jakie materiały należy stosować w obróbce i malowaniu ikon, zaznaczył jedynie, że materiał przeznaczony na ikonę winien być trwały. (...) Całe to bogactwo substancji używanych w sporządzaniu ikon może stać się drogocennym mieniem Kościoła, uświęconym i błogosławionym."

                                                                                                                                                O. Grzegorz Krug



Ikony pisane w naszej pracowni tworzone są głównie techniką tempery jajowej. Cały proces ich powstawania jest niezwykle pracochłonny.
Dobrze wyschnięte deski (najczęściej z drewna lipowego) po uprzednim nasączeniu klejem pochodzenia zwierzęcego i naklejeniu płótna, pokrywa się gruntem kredowym (tzw. lewkas). Na tak przygotowanym podobraziu nakładane są warstwa za warstwą farby pochodzenia mineralnego (roztarte na pył kamienie szlachetne, glinki, pigmenty).
Jako emulsji używa się żółtka zmieszanego z octem winnym lub winem oraz wodę. W jednej z końcowych faz nakłada się na nimby lub całe tło płatkowe złoto.
Ostatnimi etapami są wykonanie nadpisu (imię przedstawionego świętego bądź nazwa danego święta) oraz zabezpieczenie całości olifą (rodzaj werniksu). Czas powstawania danej ikony od momentu przeklejenia deski do zaolifienia wynosi zwykle około jednego miesiąca.